Gå videre til hovedindholdet

Godt Garn - opskrifter med poesi

Det der kommer herunder, er en boganmeldelse af Godt Garn - 30 tidløse accessories. Nyt Nordisk Forlag spurgte om jeg vil anmelde bogen. Ja - i høj grad.
Og i endnu højere grad, efter jeg fik den mellem hænderne :-)

For denne bog har mange plusser med plusser på: lækkert format, lækkert genbrugs-papir-feel, smukke billeder, skønne opskrifter og poesi. Ja, poesi!
Og så har bogen også lidt pudsigheder, der i høj grad forhindrer kedsomhed under læsningen :-)

Ud over et forord, og en indledning, har bogen et afsnit med opskrifter og ét med Strikkevisdom. Fra forord og indledning forstår vi, at nærhed, rene og naturlige garner, samt mode er centralt for bogens skabere - en strikdesigner og en model, der sammen ejer virksomheden The North Circular.
Og med opskrifterne præsenteres vi også for bogens poesi, der i høj grad adskiller denne bog fra så mange andre bøger. Hver opskrift introduceres med en lille tekst, og allerede ved første opskrift, 'Hue med Kvast' fandt jeg poesien, og jeg synes du lige skal høre lidt:

"En kvast er en lille garnkugle, hvis eneste funktion i livet er at skabe en lydløs vuggende bevægelse på toppen af dit hoved. Den er også god til at bryde ensformigheden og skabe liv i vores kedelige,fornuftige vinterbeklædning. En kvast laves ved at trække garn igennem et lille hul igen og igen, til den klippes fri fra de begrænsninger, der skabte den, og folder sig ud som en blomst..." Citat fra side 17.

Suk - 'til den klippes fri af de begrænsninger der skabte den og folder sig ud som en blomst'.. Det er da poesi.. Og rigtig mange af opskrifterne har en skøn introduktion - én af dem løfter endda det mytologiske slør, der er om Enhjørningen.. Dog må jeg sige, at nogen tekster er skønnere end andre og jeg ville ønske de havde formået at holde poesiens fane højt hele vejen igennem. For det er en skøn og fornyende idé, men med risiko for at blive lidt 'corny' når ikke det gennemføres fuldt ud.
Men tak fordi vi får lidt af det :-)

Og så opskrifterne..


Der er modeller jeg straks fik lyst til strikke og gå med. Og modeller jeg gerne vil strikke (men nok ikke gå med). Og så er der de sjove nogen..


Den 'autonome' maske og så ridderhjelmen.. Jeg mangler ord. Men én ting er sikkert: det er ikke kedelige designs!

Alt i alt - en lækker bog, som er en fornøjelse at både læse og bladre igennem. Og måske også at strikke efter - jeg skal i hvert fald i gang med et par stykker, når tiden kommer. 



(Anmeldelsen har jeg også udgivet på min anden blog: http://rix-strixerier.woolspire.com )

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Når en plagsom ryg ikke kan stå i vejen for éns vilje

Så - nu står de for døren. Feriedagene altså.. Og selv om ryggen lider stadig, så er glæden stor :-) For med feriedage følger: eget tempo, egne sager, gode sysler, dimsen rundt og strik. Og dejlige aftaler, ikke mindst. Og kun meget lidt pligter :-)

Og så har jeg jo fået en ny bedste ven: Kiropraktoren. Det har været (og vil fortsat nok også være) en pinefuld omgang, det bekendtskab. Men hun gør et eller andet, der trods alt giver mig håb om et liv efter denne plage..

Hun hiver og flår og får det til at sige knæk. Også steder, hvor man tænker det måske ikke skulle sige knæk.. Men det føles befriende. Det føles som vejen frem. Hun er så afgjort min nye bedste ven.


Lidt strik ad gangen..
Jeg strikker på Line Break.. Jeg er på maaange masker nu og jeg har kun en 60 cm pind.. Tænker lidt på om den vil briste? Jeg vil strikke forsigtigt og håbe på, at pinden er bæredygtig..
(Line Break havde jeg luret på et stykke tid, men det var Unikarinas helt vidunderlige udgave, der fik skubbet garnet p…

Hækle-fotos-spam eller hvordan hækleriet overtog den kreative tid

Jeg rydder lidt op i mine fotos.. og finder heri et mønster over min kreative rejse, der jo har været lidt mager, det sidste halvandet års tid. Og så finder jeg, at helt mager har den heller ikke været. Jeg har ikke strikket (så meget), nej - men jeg har hæklet :-)

Jeg var jo igang med det gigantiske projekt i vinter / forår 2015, der bestod af en ukuelig mængde af olde-firkanter. Kæmpe arbejde, meget garn, virkelig flot resultat.

Så blev det lige vasket før det skulle tages i brug - og med vasken fik jeg flere huller i tæppet, end der var før vasken.. meget ærgerligt..



Reparerede på det dog og bruger det i dag som sengetæppe - i gæsteværelset. Det skal lige nævnes at det lå i skammekrogen et halvt års tid, før jeg fandt stoppenålen frem.

Og som skulle jeg råde bod på miséren, så fortsatte hæklingen. Kan ikke rigtig helt gennemskue rækkefølgen, men jeg har produceret klude og håndklæder og endnu et tæppe. Og sat mig ind i bomuldsgarnets verden, jeg ellers hidtil har holdt mig lidt fra…

Novembernoter på falderebet

I følge min blog er november en meget kort måned. Sådan ca 4 måske 5 indlæg kort..Har søgt lidt desperat efter fotograferbare elementer omkring mig i disse dage. Og det har klart inspireret mig. Sådan ud i tanker om at alt man lægger ud vel ikke behøver at være lige smukt? For det er jo smukke billeder man normalt ønsker at dele på sin blog. Og naturligvis da. Især når det er en strikke blog :-)Og udfordringen er så nu i disse novembernoter at fange noget i verden omkring mig, der ikke nødvendigvis har med strik at gøre. Og det er altså ikke lige smukt hele tiden. Mine muligheder?
En mørk forhave (ligesom i meget mørk forhave), en computerskærm, et kundemøde, en våd rygehave ved kontoret, en træt familie.. eller en selfie der er gavmild med de sorte render under øjnene.. nej, vel?Så det blev den våde have på min arbejdsplads..