Gå videre til hovedindholdet

Godt Garn - opskrifter med poesi

Det der kommer herunder, er en boganmeldelse af Godt Garn - 30 tidløse accessories. Nyt Nordisk Forlag spurgte om jeg vil anmelde bogen. Ja - i høj grad.
Og i endnu højere grad, efter jeg fik den mellem hænderne :-)

For denne bog har mange plusser med plusser på: lækkert format, lækkert genbrugs-papir-feel, smukke billeder, skønne opskrifter og poesi. Ja, poesi!
Og så har bogen også lidt pudsigheder, der i høj grad forhindrer kedsomhed under læsningen :-)

Ud over et forord, og en indledning, har bogen et afsnit med opskrifter og ét med Strikkevisdom. Fra forord og indledning forstår vi, at nærhed, rene og naturlige garner, samt mode er centralt for bogens skabere - en strikdesigner og en model, der sammen ejer virksomheden The North Circular.
Og med opskrifterne præsenteres vi også for bogens poesi, der i høj grad adskiller denne bog fra så mange andre bøger. Hver opskrift introduceres med en lille tekst, og allerede ved første opskrift, 'Hue med Kvast' fandt jeg poesien, og jeg synes du lige skal høre lidt:

"En kvast er en lille garnkugle, hvis eneste funktion i livet er at skabe en lydløs vuggende bevægelse på toppen af dit hoved. Den er også god til at bryde ensformigheden og skabe liv i vores kedelige,fornuftige vinterbeklædning. En kvast laves ved at trække garn igennem et lille hul igen og igen, til den klippes fri fra de begrænsninger, der skabte den, og folder sig ud som en blomst..." Citat fra side 17.

Suk - 'til den klippes fri af de begrænsninger der skabte den og folder sig ud som en blomst'.. Det er da poesi.. Og rigtig mange af opskrifterne har en skøn introduktion - én af dem løfter endda det mytologiske slør, der er om Enhjørningen.. Dog må jeg sige, at nogen tekster er skønnere end andre og jeg ville ønske de havde formået at holde poesiens fane højt hele vejen igennem. For det er en skøn og fornyende idé, men med risiko for at blive lidt 'corny' når ikke det gennemføres fuldt ud.
Men tak fordi vi får lidt af det :-)

Og så opskrifterne..


Der er modeller jeg straks fik lyst til strikke og gå med. Og modeller jeg gerne vil strikke (men nok ikke gå med). Og så er der de sjove nogen..


Den 'autonome' maske og så ridderhjelmen.. Jeg mangler ord. Men én ting er sikkert: det er ikke kedelige designs!

Alt i alt - en lækker bog, som er en fornøjelse at både læse og bladre igennem. Og måske også at strikke efter - jeg skal i hvert fald i gang med et par stykker, når tiden kommer. 



(Anmeldelsen har jeg også udgivet på min anden blog: http://rix-strixerier.woolspire.com )

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Bagsiden

Efter at have læst Signest indlæg forleden, tænkte jeg over det der med bagsiden af strik.. For jeg har nemlig også fået at vide, at når der strikkes fler-farve-strik, så skal bagsiden være lige så smuk som forsiden. Jeg har fået det fortalt at min norske svigermor, der jo som norsk kvinde har haft pinde, uld og fler-farve-strik mellem fingrene fra barnsben. Mindste-manden  har fået en ny gense fra hans norske sted-farmor (og denne er selvfølgelig også et mesterværk!). Og den har hængt på ham siden han fik den i julen :-) Og også på denne ser jeg jo tydeligt svigermors ord i praksis: Her er ikke tale om hæftede eller snoede tråde på bagsiden! Her er tale om tråde, der lægger sig perfekt i arbejdet :-) Hun er simpelthen en mester :-) Jeg forsøger selv at efterleve 'reglen'. Men jeg er mange år bagud, i forhold til at nå ovenstående standard.. Til gengæld har jeg lagt mærke til, at der i de norske mønstre sjældent er mange masker mellem farveskiftene og det er jo

Hyldest til hjorten

Fik reddet advents-hyggen med et effektivt butiksbesøg i formiddags. Og på et split-sekund var adventskrans, clementiner og figen-guf på bordet. Kom an jul! For jeg har lister at arbejde med og intet kan slå mig ud. Vi når det! Vi hylder hjorten i år (og elgen!). Og det er sort og hvid og sølv... for nu, altså og kun på adventskransen! For så snart jeg får jule-kasserne ned fra loftet, trænger alle de smukke farver sig på. Og de skal pryde og glimte i mine vinduer, som kugler og prismer og kræmmerhuse. Jeg har fået et særligt forhold til hjorte, siden i sommers. Da fik vi nemlig My til familien. Og hun ligner i langt højere grad en dværghjort end en dværg-pincher! Døm selv: Og hun er naturligvis i hjemmestrik - blød dejlig uld, til en temmelig kuldskær dværghjort. Det passer godt sammen :-) (Hun har den altså kun på udenfor :-) Glædelig dejlig 1. søndag i advent til alle jer i blogland.

Poncho Sweater - Gray Designs

Jeg kom i mål med min Poncho Sweater! Og jeg elsker den. Dens lethed, blødhed og rummelighed. Og at det lykkedes, at skabe en poncho, hvor armene kan bevæge sig - og stadig holdes varme.. Den er strikket i én tråd Rasmilla Luksusgarn og én tråd Mohair på pind 5. Begge garner, som det synes, er Mørk Grå. Den er nem at strikke, der er bare mange masker, der skal strikkes :-) Den strikkede model på billederne her er i str. S, og den målet 60 cm midt for (ja,og midt bag også). Man kan løfte sine arme mere end til vandret, før ponchoen løftes forneden :-) Jeg forventer at få skrevet opskriften ren - og hermed også lave en str. M og L - indenfor ikke alt for længe.